+36 30 547 0727

szantodi.zoltan@i-taxsolution.com

Munkába járás költségtérítése 2025-ben A-tól Z-ig

Munkába járás költségtérítése

Munkába járás költségtérítése
2025-ben A-tól Z-ig

 

Publikálva: 2024. december 4.
A tartalom tájékoztató jellegű, nem helyettesíti a jogszabályokat.

A munkába járás költségtérítésének szabályozása 2025-ben is jogszabályokon alapul, ugyanakkor a munkáltatók sokféleképpen élhetnek a lehetőséggel, hogy dolgozóikat támogassák – akár adómentesen. Nézzük végig részletesen, hogy mit jelent ez a gyakorlatban.

 

🏠 Alapfogalmak és jogszabályi háttér

A munkába járás költségtérítését a 39/2010. (II. 26.) Kormányrendelet, valamint az SZJA törvény (1995. évi CXVII. törvény) 25. §-a szabályozza.

A szabályozás szempontjából a munkába járás:

  • a dolgozó állandó lakóhelye (vagy tartózkodási helye) és a munkahelye közötti napi, vagy munkaidő-beosztáshoz igazodó rendszeres utazást jelenti oda-vissza irányban.

A „hazautazás” fogalma:

  • az a közlekedés, amikor a munkavállaló nem napi rendszerességgel, hanem például heti 1 alkalommal, vagy eltérő munkarend esetén havonta legfeljebb 4 alkalommal tér haza a lakóhelyére.

 

🧾 A munkáltató kötelezettségei

A munkáltató alapvetően köteles megtéríteni a munkavállaló munkába járással kapcsolatos közlekedési költségeinek 86%-át, amennyiben a dolgozó tömegközlekedési eszközt vesz igénybe:

  • vasúti közlekedés (2. osztály)
  • helyközi autóbusz-járat
  • HÉV
  • komp, hajó vagy rév
  • repülő (kizárólag hazautazás esetén)

Fontos: az InterCity (IC) pótjegyek, helyjegyek vagy gyorsvonati pótjegyek megtérítése nem kötelező, de a munkáltató dönthet úgy, hogy ezt is adómentesen fedezi.

 

🛣️ Amikor nem használható a tömegközlekedés – 18 Ft/km szabály

Ha a munkavállaló valamilyen okból nem tud tömegközlekedéssel eljutni a munkahelyére, a munkáltató köteles legalább 18 Ft/km utazási költségtérítést nyújtani. Ezek az esetek lehetnek:

  • nincs közlekedési kapcsolat a lakóhely és a munkahely között,
  • a munkarend miatt nem elérhető a menetrendszerinti járat (pl. éjszakai műszak után nincs hazaút),
  • indokolatlanul hosszú várakozás tömegközlekedési eszközre,
  • fogyatékosság vagy mozgáskorlátozottság esetén,
  • kisgyermekes munkavállaló (10 év alatti gyermek, bölcsődés vagy óvodás ellátás biztosítása).

Ez a kötelező 18 Ft/km költségtérítés akkor is jár, ha a munkavállaló nem saját autójával utazik, és akkor is, ha nem ő vezeti az autót.

 

💰 Adómentes maximumok – többet is lehet adni!

A jogszabály a kötelező minimumokat határozza meg, de a munkáltató adhat teljes költségtérítést (100%) is az utazási bérletre vagy jegyre – ez is adómentes.

Szintén adható útiköltség-térítés 30 Ft/km-ig adómentesen, ha a munkavállaló gépjárművel jár dolgozni, és erre indokolt körülmények állnak fenn.

 

🚌 Hazautazás támogatása – felső határral

Az adómentesen adható hazautazási támogatásnak van maximum összege:

  • 2024-ben ez az összeg 56.240 Ft/hó volt,
  • amely a munkavállaló havonta legfeljebb négy hazautazását támogathatja.

Ez lehet busz-, vonat-, vagy más közlekedési költség is.

 

🏠 Mi a helyzet távmunkával és hibrid munkavégzéssel?

  • Teljes távmunka esetén a munkáltatónak nem kell térítenie munkába járással kapcsolatos költséget, mivel az alkalmazott nem utazik a munkavégzés helyére.
  • Hibrid munkavégzés esetén – ha a munkavállaló heti néhány napot az irodában tölt – a munkáltató arányosan, vagy akár teljes bérletköltséget is téríthet, külön arányosítás nélkül. A cél, hogy ne kelljen a munkavállalónak külön bérletet venni, ha csak heti 2-3 napra jár be.

 

🚗 Gépjárművel történő munkába járás – fontos részletek

  • A gépkocsi nem kell, hogy a dolgozó nevén legyen: lízingelt, céges vagy családtag autója is lehet.
  • A jogosítvány sem kötelező – akkor is jár a térítés, ha más vezeti az autót.
  • Ha többen utaznak együtt, minden érintett munkavállalónak jár az utazási térítés.

 

🧾 Vármegye- és országbérlet is adható adómentesen

A közösségi közlekedési rendszer kedvező lehetőségeket kínál:

  • Vármegyebérlet: adható, ha a munkavállaló csak egy vármegyén belül utazik.
  • Országbérlet: akkor adható, ha a munkavállaló több vármegyén keresztül jár be dolgozni.

Mindkét esetben adómentes juttatásként számolható el.

 

🔄 Alternatív, fenntartható megoldások cafeteria keretében

🚲 Elektromos kerékpár

  • Adómentesen adható juttatás, ha a teljesítménye 300 watt alatti.
  • A kerékpárnak elektromos rásegítésesnek vagy emberi erővel hajtottnak kell lennie.
  • Ez a lehetőség 2022 óta él, és egyre népszerűbb környezetbarát megoldás.

🚘 Közösségi autómegosztás

  • Szintén adómentes, ha a használatról kiállított számla a munkáltató nevére szól.
  • Ez akkor is igaz, ha több alkalmazott közösen használja az autót – például váltott műszakokban.

🎫 Helyi bérlet

  • Általánosságban nem adómentes, kivéve ha a munkakör jellegéből adódóan szükséges (pl. postás, üzletkötő).
  • Cafeteria-rendszerbe beilleszthető, de jövedelemként adózik.

 

🕵️‍♂️ Ellenőrizhet-e a munkáltató?

A munkáltató nem kötelezhető arra, hogy ellenőrizze a munkavállaló lakóhelyét, útvonalát vagy költségeit. Ugyanakkor ha valótlan nyilatkozat alapján történik a térítés, akkor a NAV szankciót szabhat ki.

Ezért ajánlott a munkáltatónak belső szabályzatot készítenie és dokumentációt kérnie a munkába járás jogcímének igazolására.

 

✅ Összegzés – Mit tehet a munkáltató 2025-ben?

  • Köteles 86%-ot megtéríteni bérlet vagy jegy esetén.
  • Köteles legalább 18 Ft/km-t fizetni, ha a dolgozó nem tud tömegközlekedni.
  • Lehetősége van adómentesen 100% vagy 30 Ft/km térítés biztosítására.
  • Élhet a cafeteria keretben elektromos kerékpár vagy közösségi autó juttatásával.

Az új szabályozások lehetővé teszik a rugalmas, munkavállalóbarát és adóhatékony megoldásokat. Érdemes ezeket tudatosan beépíteni a vállalati juttatási rendszerbe.